Prehľad bezzrkadloviek

Na rozdiel od zrkadloviek, ktoré dnes už prakticky vyrábajú už len 3 výrobcovia (ak nerátam Sigmu a modely s medium snímačom) a majú 2 veľkosti snímačov, možností u bezzrkadloviek je viac.

Existuje až 10 výrobcov bezzrkadloviek, majú 9 typov bajonetov (m4/3 bajonet majú 3 výrobcovia), 10 typov objektívov (Sony má aj FF objektívy) a 6 veľkostí snímačov. Môžu mať aj rôzny tvar: môžu byť hranaté (PEN type) alebo podobné zrkadlovkám s hľadáčikom v prostriedku (DSLR like).

Aktuálny prehľad (ku 30. 12. 2014) som spravil do tabuľky:

bajonet snímač tvar stabilizácia
Panasonic GF, GX1, GM Micro Four Thirds m4/3 PEN objektívy
Panasonic GX7 Micro Four Thirds m4/3 PEN telo
Panasonic GH, G Micro Four Thirds m4/3 DSLR objektívy
Olympus PEN Micro Four Thirds m4/3 PEN telo
Olympus OM-D Micro Four Thirds m4/3 DSLR telo
Sony NEX, Alpha a5x00, a6000 Sony E (NEX) APS-C PEN objektívy
Sony Alpha a3000 Sony E (NEX) APS-C DSLR objektívy
Sony Alpha A7, A7R, A7S Sony E (NEX) FF DSLR objektívy
Sony Alpha A7 II Sony E (NEX) FF DSLR telo
Samsung NXxxx, NXxxxx Samsung NX APS-C PEN objektívy
Samsung NX1, NXxx Samsung NX APS-C DSLR objektívy
Samsung NX mini Samsung NX mini CX (1′) PEN objektívy
Fuji X-Pro1, X-A1, X-E Fujifilm X APS-C PEN objektívy
Fuji X-T1 Fujifilm X APS-C DSLR objektívy
Pentax K-01 Pentax K APS-C PEN telo
Pentax Q, Q10 Pentax Q 1/2.3′ PEN telo
Pentax Q7, QS1 Pentax Q 1/1.6′ PEN telo
Nikon 1 J alebo S Nikon 1 CX PEN objektívy
Nikon 1 V Nikon 1 CX DSLR objektívy
Canon EOS M EOS M APS-C PEN objektívy
Kodak Pixpro S-01 Micro Four Thirds m4/3 PEN telo
Leica T (typ 701) Leica-T APS-C PEN nemá

Veľkosť snímača má síce vplyv na kvalitu, ale v prípade bezzrkadloviek majú všetky (okrem Petax Q) snímače väčšie ako majú bežné kompakty či UZ (25 mm2).

  • m4/3 (225 mm2): je 9x väčší ako u kompaktov
  • CX – jednopalcový snímač (116 mm2): je 4.5x väčší
  • APS-C Canon (329 mm2): je 13x väčší
  • APS-C Sony, Fuji a Samsung (370 mm2): je 15x väčší
  • FF (864 mm2): je 35x väčší

Ako vidno, všetky sú rádovo kvalitnejšie ako bežné kompakty (okrem Pentax Q; ktorý síce má podobnú veľkosť, ale jeho výhodou je 19mm ƒ/1.9 objektív {47 mm EQ}, aký na kompaktoch zatiaľ neexistuje)
Čím je snímač väčší, môže byť väčšia kvalita, no čím je menší, tým môže byť foťák (a objektívy) skladnejší.

Kvalita ostatných dnešných snímačov je už dostatočná, no pri dnešných megapixeloch už problémom začínajú byť objektívy, lebo im na vyššie clony kresbu ničí difrakcia. Zatiaľčo u kompaktov ich už limitujú takmer všetky (so svetelnosťou pod ƒ/2.8), u CX snímačov sa difrakcia prejavuje už na clone ƒ/5.6, čo je clona ktoré ich objektívy používajú. Až u m4/3 a APS-C nie sú ešte bežné objektívy limitujúce (len ich {ne}kvalita).

Aktuálne m4/3 a APS-C používajú podobnú technológiu (ich snímače majú podobne veľké pixely), hlavný rozdiel je len počet megapixelov. Inak je ich kvalita podobná.

Prečo si vybrať ktorý systém?

Panasonic a Olympus

Obaja výrobcovia používajú m4/3 formát, ich objektívy sú teda navzájom kompatibilné (niektoré robí aj Sigma, Tamron, Voitlänger alebo Samyang). Je ich aj najviac; existujú aj objektívy so svetelnosťou ƒ/0.95 alebo s ohniskovou vzdialenosťou 600mm EQ, aj seťák so svetelnosťou ƒ/2.8. Pevná 75 mm ƒ/1.8 je najkvalitnejší model a sa hodí aj na šport.
Hoci prvé Olympusy boli pomalé, všetky dnešné modely aj objektívy sú už rýchle (možno najrýchlejšie). Dnes už všetky majú dotykové ovládanie a všetko čo správny foťák má mať.

Panasonic má najlepšie video, ich GM modely sú asi najmenšie. Najvyšší model GH4 má 4K video a toto je možné využiť aj na vysokorýchlostné snímanie (teda fotenie s AF-C rýchlosťou 30 fps).

Olympus má najpokročilejšiu stabilizáciu snímača (funguje s každým objektívom, aj na makro). Ich JPG výstup patrí medzi najkvalitnejšie. Stabilizácia tela v kombinácii s kratšími svetelnými pevnými sklami (keďže svetelné nebývajú stabilizované) sa najviac hodí na fotenie ľudí v miestnostiach.

Samsung

Prvou APS-C zrkadlovkou bol Samsung NX10. Voľakedy sa predávali výhodné sety: telo + seťák + svetelný objektív. Ich objektívy sú relatívne najlacnejšie.
Posledný model NX1 má asi najlepší APS-C snímač (napriek najviac megapixelom), 4K video a 15 fps sériové snímanie s AF-C (čo je už viac ako najrýchlejšie zrkadlovky).
Majú aj svetelný zoomový objektív začínajúci na ƒ/2. Aj telo úplne bez tlačidiel: Galaxy NX.
V kombinácii s “mini” modelom môžu mať ich objektívy väčší dosah.

Nikon 1

Vďaka citeľne menšiemu snímaču sú vhodnejšie tam kde je potrebný veľký zoom. Existuje ku nim natívny 70-300 mm objektív, ktorý má z bezzrkaloviek najväčší dosah (810 mm EQ).
Cez redukciu je u nich možné používať Nikon DSLR objektívy.
Majú najrýchlejšie sériové snímanie (20 fps v AF-C alebo až 60 fps v AF-S).

Sony

Poskytuje najlepšiu kvalitu, keďže existujú aj FF modely (vyžadujú FE objektívy). Tieto fungujú v crop móde aj s APS-C objektívami.
Model A7s lepšie zvláda vysoké citlivosti ako najlepšie zrkadlovky.
Posledné APS-C modely (A5100, A6000) by mali mať najrýchlejší AF-C.

Ich modely sa už volajú Alpha (a nie NEX), podobne ako ich SLT (následníci zrkadloviek), kvôli tomu aby bolo jasné, že cez redukciu je možné používať ich DSLR objektívy.

Fuji

Má kvalitné (hoci nie úplne najrýchlejšie) pevné sklá. Ich seťák je o čosi svetelnejší ako ostatné seťáky a majú aj mierne svetelnejší základný teleobjektív.
Používajú ešte 16M APS-C snímač, ktorý asi najlepšie zvláda vysoké citlivosti.

Pozor na …

  • Olympus E-PL3, E-PM1 a staršie: majú starší (menej kvalitný) snímač (podobne aj E-P3) a nemajú ani dotykové LCD; ale už sa asi aj tak nepredávajú…
  • Pentax K-01: je jediný model ktorý má rovnaký bajonet ako zrkadlovky Pentax, ale ešte nemá fázové ostrenie na snímači a teda jeho zaostrovanie už nespĺňa dnešné štandardy
  • (jeho snímač ani DSLR objektívy, ktoré používa, nie sú optimalizované na kontrastný AF)
  • Sony A5000: nemá fázové ostrenie na snímači, na rozdiel od staršieho Nex 5T; je lepšie si preto priplatiť za A5100, ktorý má AF naozaj špičkový
  • Canon EOS M: napriek fázovému ostreniu na snímači stále zaostruje najpomalšie; má citeľné oneskorenie po spravení záberu; systém má najmenej objektívov
  • Olympus E-P1, E-P2, E-PL1: úplne prvá generácia, ktorá tiež pomaly zaostrovala
  • Samsung objektív 20-50 je síce skladný a ostrý, ale nemá stabilizáciu
  • Najnižšie Samsungy: podobne ako Sony nemajú fázové ostrenie na snímači, čo môže spôsobovať pomalšie ostrenie
  • Fuji: majú X-Trans (a nie Bayerovu farebnú masku), takže ich nemusia správne zvládať všetky RAW prevodníky
  • niektoré objektívy (napr: Lumix 20mm a svetelné FujiFilm-y) – stará (hoci kvalitatívne výborná) generácia objektívov, ktoré ešte pomaly zaostrovali

Zopár tipov

Cenovo najlepšie do začiatku vyjde asi Olympus E-PL5 s dvomi objektívmi.

Niektoré staršie modely Olympusu, Panasonicu a Sony sa predávajú “k objektívom zadarmo”: ich cena je podobná ako cena samotných objektívov. Jedná sa o najmenšie pancake objektívy alebo v prípade Olympus 11x zoomový objektív. Napriek relatívnej zastaralosti stále ešte môžu byť vhodnou kúpou.

Ku niektorým modelom sa dá dokúpiť externý grip (viď prezentačný obrázok), prípadne externý hľadáčik (ak by niekto zistil že potrebuje).

Výhodou bezzrkadloviek sú kratšie svetelné pancake sklá (ja osobne fotím väčšinu s pevnou 17-kou). Tie najlacnejšie ale nevyrábajú priamo výrobcovia foťákov, ale Sigma.

Na väčšinu bajonetov by sa mal vyrábať aj širokouhlý objektív Samyang 8.5 mm. Je to sranda objektív, tiež odporúčam. Ku m4/3 existuje širokouhlá “Cap lens” – teda “krytka tela s objektívom” 🙂 , len tú som ešte neskúšal.

Zrkadlovkové objektívy sa u nich dajú používať v kombinácii s redukciami (hoci väčšina z nich nemá elektrické kontakty a tak u nich nefunguje AF a zmena clony). Existujú aj metabones redukcie, ktoré zlepšujú svetelnosť aj kvalitu.

 

Záver

Vybrať si bezzrkadlovku je trošku zložitejšie ako vybrať si zrkadlovku, lebo existuje viacero možností. A treba sa vedieť rozhodnúť.

Ja som si vybral Olympus, lebo je to pre mňa najlepší kompromis medzi kvalitou a veľkosťou. A to nielen kvôli optimálnej veľkosti zvoleného snímača (+ objektívov), ale aj vďaka stabilizácii v tele a ostatným výhodám systému.

Vybral som si model bez hľadáčika (kvôli skladnosti). Hoci nakoniec som si externý hľadáčik predsa len kúpil (chcel som ho vyskúšať), aj tak ho nepoužívam. Možno je to aj finančne výhodnejšie: ušetrím nabudúce, keďže modely bez hľadáčiku bývajú citeľne lacnejšie.

4 názory na “Prehľad bezzrkadloviek

  1. lt

    “nemá fázové ostrenie na snímači a teda jeho zaostrovanie už nespĺňa dnešné štandardy”

    Cize okrem EM1 su vsekty Olmypusy nanic, lebo nesplnaju dnesne standardy. No, zle si si veru vybral 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *