Reklama Nikon - Invisible assistance with every picture. Nikon Coolpix S500

Foto-Informácie v reklamách

V predchádzajúcom článku s trošku nešťastným názvom Je zákazník nesvojprávny? – stabilizácia som naznačil možné praktiky predajcov pri ponúkaní výrobku. Predajcovia ale najčastejšie používajú reklamu.

(tento článok som presunul z článku [Ganec bloguje] Foto-zákazníci a reklamy, len som pridal úvodný obrázok a popis o ňom; a ďalší vtípek na koniec)

Čo to vlastne je reklama?

Existuje napríklad takáto definícia:

Reklama je publikovanie, podpora a komunikácia informácií alebo názorov o výrobku alebo službe, prípadne organizácii, so zameraním na potenciálny trh. Použité prostriedky môžu mať viacero foriem, napr. formu reklamy v médiách alebo priamej reklamy. Osobitným typom reklamy je internetová reklama.

Reklamy sú zaujímavý fenomén dneška.
Všetkým je jasné že slúžia na podporu predaja, ale málokto si uvedomuje že bez nich sa vlastne ani nič ani predať nedá: lebo nikto si nekúpi to o čom nevie (nech by to bolo aj to najlepšie).

Druhy reklám

Existuje veľa druhov reklám:

  • od tých priamych (reklamné spoty v TV, billboardy, články v časopisoch, odkazy na webstránkach)
  • a sponzorských (spoločenské akcie, kurzy, reklamné darčeky)
  • cez nepriame (recenzie produktov, odporúčania kamarátov alebo diskutérov)
  • až po tie nechcené (odhováraním od určitého produktu je pre niektorých, tí ktorí vždy robia presný opak, účinnejšie ako odporúčanie)
  • alebo nezákonné: skrytá reklama či dokonca až podvedomé pôsobenie

Teda vlastne všetko je dnes reklama. Je teda chybou ich úplne odmietať (alebo niektoré ich typy).
Hlavne preto lebo sa z nich sa dajú získať niektoré zaujímavé skutočnosti (samozrejme ak je na nej aj niečo iné ako záber na reklamovaný predmet). A zvyčajne sa na ňu dá aj spoľahnúť, keďže podlieha prísnemu dozoru (keď už nie kompetentných, tak určite aspoň konkurencie).

 

Reklama z tej horšej stránky

Podprahová reklama

Pre pobavenie si najprv pozrite tento obrázok:

Image source: click here

 

Normál? No a teraz si ho pozrite ešte raz .. a hľadajte sexuálne narážky 🙂

Možno je takéto posolstvo (nápis “sex”) aj u Fuji X-E2 (zdroj: fujirumors.com)

Kritika reklamy

Reklama má veľkú moc, preto býva aj kritizovaná (citujem):

  • ovlivňuje racionální chování spotřebitele a jeho preference (má víc psychologický než informativní charakter)
  • z reklamy nelze rozpoznat kvalitu výrobku
  • navozuje u spotřebitelů klamné představy
  • omezuje soutěžení – přesvědčuje, že prezentovaný výrobek se zásadně liší od těch konkurenčních, čímž u spotřebitele vytváří neelastickou poptávku

Obmedzenia

Preto existujú určité pravidlá ktoré musia byť zákonom dodržané, inak firmám hrozia obrovské pokuty.

Znova zacitujem:

Reklama především nesmí být klamavá, skrytá, podprahová či v rozporu s dobrými mravy. Nesmí podporovat chování poškozující zdraví nebo ohrožující bezpečnost osob nebo majetku, jakož i jednání poškozující zájmy na ochranu životního prostředí. Nesmí propagovat výrobky či služby, které jsou zákonem zakázané.

 

Priama reklama

Priamu reklamu dnes mnohí automaticky odmietajú, ale vyhnúť sa jej nedá úplne a pôsobí aj na nich.
TV sa síce dá vypnúť, tým sa ale treba zriecť všetkého čo TV poskytuje. A prepínať programy vždy keď ide reklama tiež nie je riešenie.
Väčšina reklamy na internete sa dá vypnúť addblok pluginom, ale niektoré sa predsa len zobrazujú.

Je ale asi nemožné ignorovať billboard. Keď sa tak nad tým zamyslím, tak asi preto je ich toľko. Asi stačí aby sme o nejakom produkte vedeli že existuje (a zákazníci si už sami nájdu informácie o ňom).

Billboardy sú veľké takže si ich asi najviac všimneme, ale aj menšie formáty majú určite vplyv:

  • počas jednej cesty v MHD som si všimol reklamy predajne NAY na električkových zastávkach (kompakt a zrkadlovka Nikon) a napočítal som ich až 7
  • teraz, tesne pred Vianocami je tam pre zmenu Canon
  • po nákupe foťáku Olympus som ho dostal do papierovej tašky Canon (tu je foto)
    • takže aj ja som sa chtiac/nechtiac stal reklamným agentom Canonu 🙂

 

Reklamná kampaň

Ak má reklama dobrý nápad, je možné spraviť viacero reklám s podobnou tématikou. Za veľmi dobrý nápad (a samozrejme aj prevedenie) považujem napríklad reklamnú kampaň Nikonu na kompakt S60 v ktorej predvádza funkcionalitu detekcie tvárí. Napríklad:

(viac obrázkov a vo väčšom rozlíšení je tu; 2 z nich som priložil do diskusie)

 

Viacfázové kampane

Na bežné reklamy je už dnešná generácia immúnna (alebo ich priamo odpudzuje), objavili sa reklamy “rozdelené” na dve fázy:

  1. v prvej fáze je len náznak (vďaka ktorému výsledok odlíšime od ostatných)
  2. a až v tej ďalšej fáze dôjde k predstaveniu “produktu”

Za najúspešnejšiu “dvojfázovú” reklamu považujem kampaň “Modrá je dobrá”. Pre tých ktorí si nepamätajú (alebo nežijú na Slovensku) pripomínam:

  • niekoľko mesiacov sa na billboardoch objavovali pekné obrázky kde prevládala modrá
  • neobsahovali žiaden produkt, len nápis “Modrá je dobrá”
  • až keď už o tom diskutovali všetci (že čo to môže byť) sa ukázalo že je to reklama na politickú stranu
  • odvtedy sú všetky pravicové strany “modré” (a samozrejme ľavicové sú “červené”)
  • a strana ktorá si objednala reklamnú kampaň je ešte stále v parlamente

 

Reklama tých úspešných

Tí najúspešnejší častokrát nereklamujú samotný ich výrobok, ale už “len budia dojem”. Preto nemám rád reklamy Orange:

  • apeluje na ľudské city (častokrát v nich vystupujú deti či rodinné symboly)
  • alebo sú založené len na monopolistickom princípe “prejdite k nám, je nás najviac”

Že dnes je už reklamou takmer všetko (aj antireklama) si uvedomujú aj reklamní mágovia:

  • snažia sa ani len nespomenúť inú firmu/výrobok lebo mnohí by sa “napriek” zaujímali práve o konkurenciu
  • teda ak porovnávajú, tak len s tým istým výrobkom, ale minulej generácie (hlavne ak nie sú lepší ako konkurencia)
  • snažia sa budiť dojem že to “čo vylepšili” je to najpodstatnejšie na svete
  • a samozrejme treba dodržať zákon: nesmú klamať

V praxi to dopadne asi takto:

  • má nadpis “Dárek, který si zamiluje celá rodina”
  • “s ním dokážete to a to” a pritom ani náznak o tom že s inými výrobkami sa to tiež dá dosiahnuť, dokonca kvalitnejšie či pohodlnejšie
  • “je lepší ako jeho menší braček” a pritom ten druhý je rovnako veľký (dokonca menší) a v podstate aj rovnako kvalitný, len má nižšie číslo v názve
  • dokonca sa porovnáva s 2 generácie starším modelom
  • hovorí sa o ňom ako o novinke, ale v podstate je to “kópia” minulého modelu bez citeľných vylepšení
  • “používa procesor ktorý patrí k najmodernejším na trhu” a pritom dnes už tá firma používa procesor novší

Takáto reklama mňa osobne nedokázala zaujať:

  • nepobavila ma: je nudná, nemá žiadnou pointu, moment prekvapenia, vtip ..
  • nedozvedel som sa z nej ani nič čo som dovtedy nevedel
  • nie je ani zaujímavá prevedením (sú tam len 2 nudné fotky)

No je dosť možné že ostatných zaujala.

 

Reklamy čo ma zaujali

Priznám sa: keď som bol ešte dieťa, mal som veľmi rád reklamy. No nie všetky: len tie vtipné alebo zaujímavé. Dokonca bola aj relácia v telke s názvom “Reklamátor”, kde boli ukazované tie najlepšie reklamy sveta.

Vlastne ich mám rád aj dnes, len už sa na ne dívam viac kritickým okom (chápem ich poslanie). Predtým som sa na nich len zabával.
Dnes ma už len tak ľahko reklamy nezaujmú (predsa len už by museli byť “umeleckým dielom”).

 

Reklamy s pointou

Za najlepšiu reklamu (ktorá síce nemá nič s foťákmi) som voľakedy považoval túto:

A čo sa týka reklám na foťák, je to určite táto:

Kreatívna reklama

Reklama ale môže byť zaujímavá aj svojím prevedením:

Informatívna reklama

No existujú aj reklamy, z ktorých sa dá aj niečo dozvedieť:

Medzi také reklamy patrí aj reklama na Nikon Coolpix S500 (úvodný obrázok; druhý obrázok s toho istého cyklu je tu) z cyklu Invisible assistance with every picture:  informuje zároveň o tom ako zložito môžu vznikať niektoré zábery.

 

Kontroverzná reklama?

Hlavný dôvod prečo ale píšem tento článok sú reklamy, ktorá spôsobili negatívne reakcie (samozrejme hlavne u tých ktorí preferujú konkurenčné riešenie).

Ako som už písal predtým, na bežnú reklamu sú už mnohí imúnny, treba prísť s niečím novým.

I am smart, why DSLR?

Po vydaní Samsung NX bol Samsung prvým výrobcom nezrkadloviek s APS-C chipom. V jeho prvej reklamnej kampani sa teda zameral práve na to. Bohužiaľ prezentoval to klasicky “viac prúžkov, viac Adidas” štýlom: microFourThirds snímač je malý, náš snímač je veľký. Dokonca aj v nákresoch bol až prílišný nepomer vo veľkosti (samozrejme v prospech APS-C).

Potom ale prišiel s omnoho kreatívnejšou reklamou, ktorá zaujala omnoho viac. Zisťovali v nej, či si bežný ľudia myslia, že väčší foťák robí kvalitnejšie fotky: do schránky veľkého foťáku dali menší foťák a dali výsledné fotky porovnať okoloidúcim:

Samozrejme po zverejnení tohto videa objavili negatívne reakcie “že to bolo všetko nahrané a teda že je to klamstvo”. Naozaj?

Nech by to aj bolo klamstvo (čo neverím, tie reakcie vyzerajú autenticky), táto reklama poukazuje na niečo, čo nie je bežným používateľom až také zrejmé: že kvalita nezávisí len od veľkosti obalu.

 

DSLR clueless

Keď som záujemkyni o fotenie “makra kvetín” navrhol iné riešenie (s ktorým som tvrdil že by sa to dalo pohodlnejšie) a zároveň na podporenie môjho tvrdenia som využil reklamu z kampane “DSLR clueles“, bol som administrátorom nemilosrdne scenzurovaný: vraj je to urážka potencionálneho zákazníka.

V tom videu bolo zobrazené toto:

(len vtedy ešte prebiehala len prvá fáza tej kampane a ešte na konci nebola reklama na NEX)

Celá kampaň je založená na tom, že s dnešnou technológiou sa už niektoré veci dajú robiť jednoduchšie, pohodlnejšie a že si neznalý zákazníci častokrát kupujú aj výrobky, ktoré sa im nehodia (presnejšie povedané: kupujú si zrkadlovky aj keď by sa im viac hodilo niečo iné).

 

Obsahuje niekoľko situácií:

Reakcie:

Dal som si tú námahu a pozrel sa na reakcie v iných diskusiách. Neboli až také negatívne ako na českých fórach (Slovenké neviem či vôbec sú). Väčšinou sa na nich diskutujúci dobre bavili a spomínali kedy zažili čosi podobné v praxi.

Dokonca tam bola aj reakcia typu:

“Dobre vybraný cieľ reklamy: takýchto ani skutočný fotografovia nemajú radi, teda nie je to reklama mierená proti všetkým zrkadlovkám a ich majiteľom”

 

Lost myself in Nikon

Vrátim sa ešte k reklame Nikonu. Pri pozeraní obrázkov s predtým zmieňovanej kampane som si všimol že Nikon mal aj inú kreatívnu kampaň.

Tiež si v nej snaží robiť srandu podobne ako Sony v predchádzajúcej kampani:

Urážajú sa na to zákazníci? Fotografi?

Nemyslím.

 

Fotocihla

Aj Česi dokážu spraviť kreatívnu a vtipnú reklamu:

Fotocihla je revolučné príslušenstvo, ktoré dokáže (u bezzrkadloviek PEN a OM-D) simulovať ťažkú váhu a nepraktickosť zrkadloviek, a to len za je 799 Kč 🙂

(posolstvo tejto reklamy snáď nemusím vysvetľovať)

 

 

Záver

Ako vidíte, reklamy tu s nami sú, či už chceme alebo nie.

Je len na nás, či ich budeme ignorovať a vzpierať sa im (pričom buď dosiahneme ich opak, alebo sa nám len viac uložia do pamäti), kritizovať ich, alebo si z nich vyberieme to najpodstatnejšie (ktoré sa nám môže hodiť), či sa na nich len pobavíme.

Možno sa vám zdá že ja “žeriem” reklamy bez rozmyslu, ale rozhodne to tak nie je. Tiež sa im vyhýbam kým sa dá (hlavne keď si myslím že pre mňa nemajú pridanú hodnotu), ovšem v zásade ich neodmietam. Považujem ich skôr za alternatívny zdroj informácií a tie ktoré ma zaujmú si preverujem.

 

Pár vtípkov na záver:

Medzi reklamy sa dá považovať aj “zľava” alebo “akcia”

A takisto pozor na lacné veci:

Joke: and you wonder why everyone is fat

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *