Po prvých záberoch z nového (lepšieho) foťáku nemusia nastávať len pocity úplného nadšenia (vyjadrenie čerstvého majiteľa 450D):
Pozri na túto fotku klávesnice: toto tlačidlo je ostré a toto je už rozmazané!
Chvíľkovú eufóriu môžu po chvíli vystriedať aj pocity sklamania či až frustrácie.
Pokúša sa ich vysvetliť článok Proč může být přechod k pokročilému fotoaparátu rozpačitý
Porovnáva foťáky s veľkým snímačom s kompaktami. Ale ja si myslím že nový majiteľ takéhoto prístroja ho určite bude porovnávať hlavne s recenziami a zábermi iných (keďže nenaplní jeho očakávania). A práve z toho vzniká počiatočné pochybnosti.
Porovnanie so zábermi na internete
Pri porovnávaní so zábermi z internetu (recenzie/galérie) si treba uvedomiť, že
- publikované sú len tie kvalitné zábery
(tie mdlé sú buď vymazané, alebo sa s nimi ich majiteľ nechváli) - recenzenti vedia fotiť – aj z horšieho foťáka dokážu vytrieskať dobre vyzerajúce zábery
V prvej časti sa spomína že kompakty viac saturujú a doostrujú, ale nemyslím si že je to ten správny dôvod:
Nedostatočná farebnosť záberov
dofarbujú kompakty?
Saturácia (farebnosť) je totižto závislá na viacerých faktorov, nielen saturácia a farebný profil.
Veľký vplyv môža mať napríklad aj zvolená WB, ktorá u starších foťákov (nielen tých profesionálnych) nefungovala tak ako v tých dnešných.
Aj z jedného foťáku bez zmeny saturácie alebo farebného profilu sa dá spraviť farebná a mdlá fotka (zábery sú diskusie “Je foto s bleskom farebnejšie?“):
farebnejšie zábery na internete
Už som spomínal že zábery publikované na internete sú len tie najlepšie. No nie je to všetko, tieto sú krajšie a farebnejšie aj z iných dôvodov:
- väčšina záberov v galériách sú upravované
- zvyčajne majú zvýšený kontrast/saturáciu, lebo potom vyzerajú krajšie
Dôvod teda nie je že by to kompakty robili a DILC nie: výstup je totižto viac závislý na postprocessingu ako na samotnom foťáku.
(toto sa síce v článku spomína, ale celá vina je zvaľovaná len na kompakty)
Nedostatočná ostrosť
Aj nedostatočná ostrosť je v článku vysvetľovaná väčším doostrovaním kompaktov.
zrkadlovky nedoostrujú ?
Všeobecne prevláda názor (a aj v článku sa spomína) že “kompakty sú ostrejšie” lebo doostrujú a zrkadlovky nie. Vôbec to nie je pravda: každý výrobca viac či menej doostruje, len Nikon doostroval trošku menej (používal ešte staré algoritmy, pozri “sharpness” nižšie).
Doostrovanie som už skúmal v článku Senzor fotoaparátu: princípy a vplyv na ostrosť:
Na zábere (ktorý som spravil z dpreview RAW súboru) pekne vidno rozdiel medzi nedoostrovaním (Sharpness 0) a defaultným doostrovaním (Unsharp 3):
ostrosť v recenziách
Pri porovnaní ostrosti reálnych záberov z foťáku so zábermi z recenzií tiež zvyčajne nastáva sklamanie. Nie je to úrovňou doostrovania (ako sa spomína v článku): veď načo by to v recenziách robili?
Dôvody sú inde:
- na dpreview robia testy s najlepším sklom aké na daný systém existuje, je teda jasné že jeho ostrosť bude väčšia ako zo seťáku
- pri testovaní sa používa statív, ktorý je omnoho účinnejší ako stabilizácia
- lowendové foťáky sa dokonca predávajú s objektívmi bez stabilizácie
- na dosiahnutie maximálnej ostrosti treba u zrkadloviek predsklopiť zrkadlo
- atď (viac v mojom starom článku: Prečo neostrosť?)
Nespomenuté sklamania
Po nákupe Fuji F50fd som aj ja bol sklamaný z toho že šumí viac ako som očakával. Týchto sklamaní zme s bráchom zažili ale omnoho viac.
väčší šum ako by mal byť
Na šum má vplyv omnoho viac faktorov ako len ISO:
- zábery v pohybe sa zdajú viac zašumené ako tie statické
(vtedy sa šum dá pomýliť s detailami) - tmavšie zábery sú zašumenejšie ako tie svetlé (častokrát sú práve také v recenziách)
- zábery so zapnutým zosvetľovaním tieňov
(Olympus to má defaultne u iných to zvyčajne treba zapnúť) - väčšie doostrenie tiež zvyšuje šum
- u výmenných objektívov má vplyv aj objektív (pozri kapitolu “ostrosť v recenziách”)
Po porovnávaní šumu mojej FujiF50fd so zábermi dpreview som preto bol dosť sklamaný.
Podobne aj z bratovej 500D, ale to som už pochopil súvislosti…
ďalšie sklamania
tieto už len vymenujem:
- nedostatočný dosah seťáku – hoci je zrkadlovka veľké hebedo, na fotenie kačiek to nestačilo
- obmedzenia RAW – hoci sa z diskusií zdá že sa z RAW dajú zachrániť prepaly, nie je to pravda: keď tam raz prepal je, nič mu už nepomôže (iba ak by bol vytvorený zlým procesingom vo foťáku a bol malý)
- horšie zábery ako majú iný s tým istým telom – tí totižto fotili inými objektívmi
- navýšenie kvality oproti kompaktu neadekvátne cene (hlavne u outdoor záberov)
- cena kvalitných objektívov môže byť aj väčšia ako cena samotného tela
- hlavne stabilizovaných teleobjektívov
- nepresnosť ostrenia pevného skla – v článkoch sa vôbec nespomína že to býva problém
- problémy s fotkami kvôli malému HO
- býva problém mať v zábere viacej osôb aby boli ostré
- problémy s videom kvôli malému HO
- u videa sa veľmi jednoducho dá dostať mimo zaostrenia a nevyzerá to dobre
skazené zábery kvôli špecifikám zrkadloviek (píšem v článku Zrkadlovkami treba fotiť inak):
- iný výsledný záber ako vidno v hľadáčiku
- menšia inteligencia zrkadloviek – keďže pri OVF nefunguje detekcia tvárí/scény, menej často sama zaostrí tam kde má
- horšie zábery kvôli zlému zaostreniu – treba ostriť na ostriace body, inak foťák zaostrí inde; býva vyriešené prepnutím na stredový bod
- zlá kompozícia kvôli ostreniu stredovým bodom – do času kým sa fotograf nenaučí prekomponovávať umiestňuje hlavný motív do prostriedku (také zábery sú nudné)
- zlá expozícia kvôli prekomponovávaniu – kým sa nenaučí lockovať expozíciu, môžu zbytočne vznikať prepaly alebo podexpozície
A tak ďalej.
Do diskusie môžte vypísať vaše sklamania.
“recenzenti vedia fotiť” – no nie všetci – napríklad nejaký pán Neff dokáže aj kvalitnou zrkadlovkou do svojej recenzie nafotiť neskutočne mizerné fotky…
Rozdiel RAW je este v tom ze v JPEG mas kazdu z RGB farieb 8-bitovu, v RAWe 10-bitovu. Takze v tom RAWe realne je viac dynamickeho rozsahu ako na vyslednom JPEGu.
RAW-y bývajú 12 a 14-bitové. Proces, ktorým sa DR z RAW mapuje do JPG sa volá DR compression. Dá sa to jednoduchou mapovacou krivkou, no potom bude výstupný JPG nekontrastný. No pri správnom použití lokálnych nastavení je možné dosiahnuť že v JPG budú všetky podstatné dáta a výsledok bude vyzerať dobre.
Napríklad: záber bez lokálnych úprav:
s lokálnymi úpravami:
(viac info a zábery sú z dpreview: http://www.dpreview.com/articles/3798759501/apical)