Zmena 22.10.2016: zmenený “Mouseover” (zmena obrázku po prejdení myškou, ale v Chrome to nefungovalo) za slajder “Before after”. Teraz už vidno aj hi-res shot aj zväčšeninu naraz.
Po vydaní E-M5 Mark II vzniklo niekoľko recenzií z ukážkami “High resolution” módu. Používali sa kvalitné objektívy, teda výsledok bol buď perfektný, alebo roztrasený (obsahoval artefakty).
Ako by asi vyzeral výsledok so seťákom? Za akých podmienok nastáva roztrasenie?
Nastalo zlepšenie s novým firmwarom? Dajú sa vylepšiť už raz spravené, no roztrasené zábery?
Z recenzií na internete som sa nedozvedel (To fakt zaujíma iba mňa? Neviem googliť?)
Tak som si povedal, že skočím do predajne a vyskúšam si to sám.
V predajni mi bol na chvíľu požičaný kus s firmwarom 1.1 a objektívom 14-150 II (teda v podstate so “seťákom”). Najprv ale teoretické informácie:
Teória
Čo je to Hi-res shot
Jedná sa o zloženie 8-mich 16 megapixelových záberov do jedného s vyšším rozlíšením:
- 4 zábery sú navzájom jeden od druhého posunuté o 1 pixel (do štvorca)
- slúži na zrušenie vplyvu bayerovej masky – aby každý pixel mal všetky farby
(u bayerovej masky je len jedna z RGB farieb nasnímaná, ostatné sa dopočítavajú)
- slúži na zrušenie vplyvu bayerovej masky – aby každý pixel mal všetky farby
- ďalšie 4 sú posunuté podobne, ale o ešte aj pol pixelu horizontálne/vertikálne
- jedná sa teda o 2 dokonalé zábery, posunuté o pol pixelu
Detailnejšie informácie (a porovnanie s 36 mpix FF zrkadlovkou D810) je možné dočítať sa napríklad v dpreview recenzii (odkiaľ je aj ilustračný záber) alebo na imaging-resources.
V praxi: najprv je vhodné (alebo vlastne takmer nutné, ak nefotíme cez WiFi) nastaviť oneskorenie snímania => po stlačení spúšte a oneskorení asi sekundu trvá, kým foťák zosníma všetkých 8 záberov => a ďalších pár sekúnd ich vytvára a ukladá.
Výsledkom pri fotení do RAW + JPG sú:
- JPG: 40 megapixelový (7296 x 5472) záber, veľkosť ~ 16 MB
- pre porovnanie: bežný 16 mpix JPG máva veľkosť ~ 3 MB (pri kompresii “Normal”)
- ORF: 64 megapixelový (9280 x 6932 podľa dcraw) RAW s veľkosťou ~ 95 MB
- ORI: 16 megapixelový (4608 x 3456) RAW – je to vlastne prvý zo záberov (veľkosť ~ 15 MB)
Špecifické vlastnosti
Bohužiaľ, má to aj obmedzenia:
- RAW nie je bežne podporovaný:
- nedá sa spracovať pomocou firemného Olympus viewera
- ten dokáže spracovať len ORI súbor
- v prípade Photoshopu je nutné doinštalovať si “hi-res” plugin od Olympusu
- no prekvapivo fungoval cez DCRAW, teda bude fungovať aj v RAW Therapee
- nedá sa spracovať pomocou firemného Olympus viewera
- z princípu to (zatiaľ) nefunguje z ruky
- keďže len sníma sa asi sekundu, tak by to stabilizácia určite neudržala
- vedel som, že to nefunguje, ale predsa len som si to vyskúšal (ani sa nesnaží)
- do budúcna, keď budú rýchlejšie snímače, bude toto možné aj z ruky
- keďže len sníma sa asi sekundu, tak by to stabilizácia určite neudržala
- podľa prvotných recenzií, môžu v prírode nastať problémy
- Tony Northrup (teda jeho manželka) použil 4 sekundové oneskorenie a mal artefakty
- no je dosť možné, že to vtedy mohlo byť spôsobené aj vetrom, prípadne
- možno mal firmware 1.0 nejaké problémy, keďže nový vylepšoval “šum”
- je nutný kvalitný statív (alebo pevná podložka) – čo je problém aj u bežných fotiek:
- s Gorilapod mini som s E-P5 a vypnutou stabilizáciou so 75-kou nespravil ostrý záber ani po 12 sekundovom oneskorení (tak sa ten statív triasol)
- Tony Northrup (teda jeho manželka) použil 4 sekundové oneskorenie a mal artefakty
- ako ukázali testy – je zatiaľ prakticky nutné fotiť s oneskorením (alebo ďiaľkovou spúšťou)
- ja som vyskúšal len oneskorenie 8 sekúnd (foťák položený na pulte) a stačilo to
- pri fotení bez oneskorenia mi vzniklo asi takéto roztrasenie
Nový firmware
Firmware 1.1 bol vydaný po 2 a pol mesiacoch od oznámenia. Okrem iného vylepšoval:
The issue of noise appearing in images captured while shooting with High Res Shot has been corrected
Už síce existuje aj novší (ktorý dodáva ďalšiu funkcionalitu) a je oznámený ešte jeden.
No ale toto ma vážne zaujalo: sú vyriešené problémy ktoré sa občas stali pri prvých testoch?
Čo sa vlastne mohlo zlepšiť?
Pri funkcionalite HDR (ktoré tiež kombinuje viacero záberov do jedného) mali prvé implementácie niekedy problém pri roztrasení, no ďalšie pridali zarovnávanie záberu a roztrasenie sa už neprejavovalo (už len pohyb na zábere, ale už aj na to čosi existuje).
RAW (podľa veľkosti zrejme) obsahuje všetkých 8 záberov, podobné vylepšenie by sa dalo aplikovať aj u Hi-res. Len problém je, ako toto overiť.
Napadlo ma, že si nakopírujem ORF a ORI súbor vytvorený firmwarom 1.0 (jeden taký roztrasený mám) a skúsim ho pregenerovať priamo vo foťáku, ktorý má vyšší firmeware.
Nápad to je síce pekný, no nakopírované súbory som v mojom E-P5 nevidel (ani JPG vytvorený Olympus Viewer-om), ani priamo v E-M5 II. Neviem čo som robil zle.
Ak náhodou viete, ako pregenerovať horší záber zo staršieho firmwaru a nebodaj z nového je výsledok lepší, dajte mi prosím vás hneď vedieť. Alebo aj porovnanie staršieho a novšieho firmwaru by stačilo. (ako som už napísal) Ja som nenašiel 🙁
No možno postačia aj pokusy priamo na novšom firmwari. Tak poďme na to. Najprv dojmy:
Praktické testovanie
Moje prvé dojmy z OMD (ako majiteľa PEN-u)
- držanie: zadný výčnelok na palec bol výraznejší (lepší), ako u môjho E-P5
- krížový ovládač: nemal namapované funkcie ako PEN; jeho stlačenie posúvalo AF bod
- toto si môžem navoliť aj ja, no defaultne to nebolo (aj teraz tam mám funkcie)
- rollery: väčšie (ako u novej E-M10) – príjemnejšie sa s nimi robilo
- displej: neukazoval LiveView – bolo to nutné prepnúť (ako na zrkadlovkách)
- hľadáčik: pri pozretí do neho sa LiveView zobrazil oneskorene (“Quick Sleep” mód)
- menu: bolo tam viac možností (ale za to môže skôr nový procesor a Hi-res shot)
- objektív: bol nasadený 14-150 II – teda citeľne väčší ako 17-ka, ktorú používam najčastejšie
- všimol som si, že som si ho chytil nesprávne (nie zospodu, ale zvrchu)
- napriek tomu, že s PEN-om držievam objektívy vždy zospodu
- všimol som si, že som si ho chytil nesprávne (nie zospodu, ale zvrchu)
V skratke: mal som pocit, akoby OMD bol špecificky navrhnutý pre zrkadlovkárov.
Bug?
Pri písaní tohto článku som narazil na upozornenie v diskusii, že po upgrade na firmware 1.1 nefunguje namáčknutie s battery gripom a že obsahuje rôzne bugy.
Počas skúšania som naozaj narazil na chybku v ovládaní: pri testovaní som si záber zväčšil a chcel ho posunúť pomocou dotykového LCD. Namiesto toho sa začal robiť ďalší Hi-res záber (hoci som bol v móde prehliadania fotiek). Bolo to spôsobené tým, že bol nastavený “tauch shot” (fotenie pomocou displeja), ktorý bol aktívny aj počas prezerania fotiek. Pri “tauch AF” (teda určenia AF oblasti, ako to používam ja) už tento problém nenastával a posúvanie záberu fungovalo.
Setový ultrazoom + Hi-res shot
Napriek 11x zoomu sa mi zdal výstup z tohto sklíčka prekvapivo kvalitný.
Prípadnú fatebnú aberáciu odstraňoval firmware (takže nebola citeľná), ostrosť dokonca vyprodukovala moiré (u čísiel a malých písmen), teda je pripravený aj na vyššie rozlíšenie:
Čo zároveň potvrdil Hi-res shot, na ktorom už bolo omnoho viac detailov (a bez moiré). Uff!
Vľavo: výsek z Hi-res shotu (JPG bez úprav). Vpravo: zväčšený predchádzajúci záber.
Čo ale ak by sme použili nekvalitnejší objektív? Vyššie ISO?
Ako dokáže Hi-res shot vylepšiť kraje záberu?
Menej ostrý kraj záberu
Vyfotil som niekoľko záberov a na vyššom ohnisku bol pravý horný kraj citeľne slabší:
Vľavo: Roh z Hi-res shotu (JPG bez úprav). Vpravo: zväčšený predchádzajúci záber.
Zdrojové súbory: P1015767.JPG, P1015767_ori.jpg, P1015771.JPG, P1015771_ori.jpg
(ponechal som default doostrovanie, teda po zväčšení ho vidno viac u normálneho záberu)
Dojem z Hi-res shotu
Zlepšenie kvality (detaily/farby/šum) je naozaj veľmi citeľné. Aj so “seťákom”.
Má pozitívny vplyv aj na nízkokontrastné detaily (pri rovnakej farbe), ako na ilustračnom zábere.
Kvalitný objektív
Ako vidno na porovnaní, nielenže hi-res shot dokáže nafotiť zábery bez moiré (vidno napríklad na čiarkovom kóde), ale dokáže ponechať farbu aj na malom texte, ktorý je v prípade “10 years warranty” v skutočnosti modrý, no na obyčajnom zábere vypadá skoro ako čiernobiely.
Podobne: ešte menší biely text “Hohe Lichtdurchlässigkeit” nie je niekedy s červenými okrajmi.
Celkovo sa mi zdajú farby lepšie (obyčajný záber akoby mal nádych do červena).
Nekvalitný objektív
Nekvalitný objektív som “simuloval” použitím najmenej kvalitnej časti záberu (pravý horný roh).
Hoci aj tu nastalo zlepšenie (hlavne v plynulom prechode farieb vľavo hore), zlepšenie už bolo menej výrazné. Zlepšili sa detaily, ktoré neboli veľmi kontrastné, lebo tie kontrastné boli zničené duchmi spôsobenými nedokonalosťou objektívu (aberáciou?).
Sú napríklad čitateľné nuly a jednotky, text “DIGITAL MULTICOAT” sa tiež dá čítať, ale naopak: veľké písmená “UV” a “DMC” sa zdajú lepšie (kontrastnejšie) na obyčajnom zábere. Akoby sa tam foťák snažil vykompenzovať nekvalitu objektívu. Alebo je to aberácia (či nejaká iná vada), ktorú vie lepšie odstraňovať v normálnom, ako v hi-res móde.
Zaujímavé je aj porovnanie šumu: zatiaľčo u bežného záberu je odstránený, u hi-res shotu je ponechaný. No ale, keď už raz mám foťák na statíve, tak prečo nepoužiť to najnižšie?
Sám si aj odpoviem: bude to dobré v ďalšej generácii foťákov. Teraz je to dobré pre toho, kto sa sťažuje na patlanie => v Hi-res shote je odšumovanie omnoho slabšie.
Pre mňa je zaujímavé aj samotné zistenie, čo je vlastne na menej kvalitnom objektíve horšie
(lebo mám pocit, že by sa to dalo do budúcnosti softwarovo ešte vylepšiť)
Úvaha o zlepšení farieb
Teoreticky by mala byť najlepšia zelená farba (keďže u RGBG bayerovej masky je zo 4 pixelov dvakrát), teda pri neroztrasení by sa tento mód mal hodiť na fotenie v prírode.
No ale celkovo sa mi zdá, že sa farby vylepšili všetky. Neviem či to má na svedomí len kvalitnejšia zložka zelenej farby, alebo procesing všetkých farieb. Farby sú reálnejšie. Bodka.
Už len preto sa oplatí tento mód využívať.
Záver
Nový OMD model má aj svoje plusy (ktoré ocenia hlavne zrkadlovkári), ale nie je úplne dokonalý. Napríklad “quick sleep” mód (asi je zapnutý defaultne) síce ušetrí batériu, ale prvý pocit z neho (čakanie, kým sa záber objaví v hľadáčiku) môže prípadného záujemcu aj odradiť.
Pre toho, kto si uvedomí aké sú možnosti, je to však možno najlepší kompromis:
- poskytuje maximálne rozlíšenie v prípadoch, kedy je to vhodné (na statické zábery)
- Hi-res mód okrem toho zlepšuje aj farby/moiré
- čo zvládal len Foveon snímač a pár Hasselblad-ov, neskôr aj Pentax K3II
- Hi-res mód okrem toho zlepšuje aj farby/moiré
- oproti “porovnateľným” zrkadlovkám zaberá menej miesta a menej váži
- pričom poskytuje všetko podstatné, čo si len fotograf môže želať
- zároveň má pri bežnom použití dostatočný výkon na vysoké citlivosti
- vďaka menšiemu počtu megapixelov:
- nezaberá (bežne) veľa miesta na karte
- umožňuje až 10 fps sériové snímanie s dostatočným bufferom
- nový ultrazoomový seťák je nielenže odolný, ale aj pomerne kvalitný
- a ešte tu existuje potenciál na ďalšie zlepšenie
E-M5 II pôsobí ako skutočne profesionálny foťák. A aj je.
No aj tak asi radšej zostanem pri svojom PEN-e, predsa len je ešte stále skladnejší 🙂
Zhodnotenie High-res
High resolution mód skutočne funguje (dokonca aj so “seťákom”!). Okrem rozlíšenia navyše zlepšuje aj farby a šum. Ale tiež môže niekoho odradiť, ak nezabráni roztraseniu (napríklad nepoužije dostatočné oneskorenie, ktoré je prakticky nutnosť), alebo mu to oneskorenie samo o sebe bude prekážať (či príliš veľké súbory).
Dokázať zlepšenie kvality nového firmwaru sa mi síce celkom nepodarilo, ale nepodarilo sa mi ani nasimulovať “jemné roztrasenie”, ani artefakty, ktoré sa občas prejavili u prvotných recenzií.
Podľa roztraseného záberu (ktorý akoby bol zložený len z 2 záberov) to ale fakt vypadá, že foťák sa už snaží výsledné zábery zarovnať (a teda že zlepšenie skutočne nastalo).
No nie je to definitívny dôkaz: ak teda máte lepší, ozvite sa mi. Ď.
Ďakujem za pekný článok, velmi si cením tieto informácie a aj keď sa s fotením zapodievam desiatky rokov stále nájdem vela vecí koré mi pomôžu v mojom koníčku.