Priemerná cena foťáku (časť 2): vplyv bezzrkadloviek

Dodatok 11.2.2017: kapitola “Vplyv MILC na DSLR”, obrázok s vývojom tržieb a ceny od roku 2003 + jeho analýza

V predchádzajúcom článku Priemerná cena foťáku a najpredávanejšie foťáky som sa pozrel aj na aktuálne najpredávanejšie modely, v grafoch analyzoval údaje za posledné 4 roky a na základe štvrťročných výsledkov som predpovedal koncoročné výsledky. Tieto grafy sú už kompletné (z koncoročných dát), tak som ich do toho článku pridal, slovne som zhodnotil rok 2016 a napísal, čo nás asi bude čakať v roku 2017.

Za 4 roky sa toho dosť zmenilo. Najzaujímavejšie je asi porovnanie tržieb:

  • sales DSLR: 627,943,316 (2012) => 370,126,941 (2016) => tržby DSLR: klesli o 41%
  • sales MILC: 99,692,327 (2012) => 149,432,809 (2016) => tržby MILC: stúpli o 50%
  • pomer tržieb MILC/ILC stúpol zo 16,63% na 28,76% (hoci počty len z 19,63% na 27,21%)
  • priemerná cena MILC stúpla z 31,65 tisíc jenov na 47,31 (u DSLR z 38,76 na 43,81)

Takto sa postupne (po mesiacoch) menili priemerné ceny za foťák:

Priemerná cena foťáku (2012 – 2016)

Napadlo ma aj porovnať cenu foťáku za predchádzajúce roky a zistil som zaujímavé súvislosti.

Ešte predtým, ako sa k tomu dostanem .. ako asi bude vyzerať predajnosť na nasledujúci rok?

Bilancovanie roku 2016 + predpoveď roku 2017

Podľa CIPA by mal budúci rok poklesnúť predaj ILC len o 3.4% (v roku 2016 o 11.1%) a predaj kompaktov “len” o 16.7% (zo 43.7%). Počet všetkých foťákov by tak poklesol o 10.3% (zo 31.7%).
Škoda, že v tej predpovedi nešpecifikovali aj predaje MILC a DSLR 🙁

Výraznejší prepad v roku 2016 bol totižto spôsobený zemetrasením, ktoré na pár mesiacov vyradilo dodávky CMOS snímačov od Sony. Získal na tom Canon (ktorý si – teraz už ako jediný – produkuje vlastné snímače do ILC) a keďže je najväčším predajcom zrkadloviek => tak sa tým proces nahradzovania zrkadloviek bezzrkadlovkami spomalil.

V roku 2017 by sa bezzrkadlovkám mohlo dariť lepšie (bez zemetrasenia by sa ich predalo viac), no predajnosť DSLR ešte asi nedosiahnu. Hoci stať sa môže všeličo…

V poslednej dobe to totižto s bezzrkadlovkami vyzerá celkom dobre:

  • napriek cene 2000 eur sa dobre predáva nielen nový E-M1,
  • aj ďalší dvojtisícový Panasonic GH5 nestíha byť vyrábaný kvôli veľkým predobjednávkam
  • v minulom roku oznámené modely MILC už dohnali DSLR aj v preostrovávaní
  • naproti tomu najnovšie lacné Nikony nepredviedli žiadne citeľné vylepšenie
  • Panasonic ponúka v sete objektív 12-60: s rozsahom, ktorý u DSLR stojí skoro 2x viac
    • okrem toho by sa mali začať predávať aj jeho nové (F2.8 – F4) profi zoomy
  • Olympus predáva profesionálny ultrazoom 12-100/4, aký na DSLR v podstate neexistuje
  • pevné objektívy Sigma s podobnými parametrami sú na MILC lacnejšie (napríklad 30/1.4)
  • a zdá sa, že aj Canon sa v bezzrkadlovkách začal naozaj snažiť

Suma sumárum: dôvody pre kúpu zrkadlovky pomaly ale isto miznú.

Vplyv bezzrkadloviek na tržby a priemernú cenu DSLR

Posledné roky klesajú predaje foťákov. Hlavne kompaktov (so zabudovanými objektívami). Neskôr sa začali znižovať aj predaje zrkadloviek (bezrkadlovky sa ešte ako-tak držia).
Vo všeobecnosti je tento úpadok pripisovaný zlepšovaním kvality foťákov v mobiloch. Síce to vyzerá logicky, ale mobily nie sú priamou konkurenciou ILC: ten rozdiel v kvalite je stále veľký.
Skôr naopak: mobily naučili viac ľudí fotiť a tí potom radi vyskúšajú kvalitnejší foťák.

Pri pohľade na nasledujúce grafy ale vidno výrazné zmeny, ktoré nastali od roku 2008, teda po oznámení prvej bezzrkadlovky (Panasonic G1 bol oznámený v septembri):

Vplyv MILC na tržby a priemernú cenu foťáku (údaje z rokov 2003-2016)

  • kým bezzrkadlovky neexistovali (oblať so šedým pozadím):
    • tržby kompaktov/zrkadloviek stále rástli
    • priemerné ceny foťákov pomaly klesali
  • po oznámení bezzrkadloviek (oblasť s bielym pozadím):
    • začali tržby kompaktov prudko klesať
    • tržby zrkadloviek prvý krát klesli (hoci potom znova pokračovali v raste)
    • zrkadlovky začali rýchlejšie zlacňovať (zrejme museli, aby sa udržal rast ich predajov)
      • za 3 roky klesla cena až o 1/3 (predtým to bolo o 1/4 za 4 roky)
      • teda v roku 2011 stála zrkadlovka polovicu (oproti roku 2004)

Nižšie ceny spôsobujú zvýšenie dostupnosti pre viac ľudí => čo zase spôsobuje zvýšenie predajov. Nakúpili si ich aj ľudia, ktorým sa nehodili (poznám zopár prípadov, čo sa po nákupe zrkadlovky vrátili späť ku kompaktom). Keďže dopyt stále stúpal => náklady na vývoj sa rozložili na viac predaných kusov => výrobcom sa oplatilo predávať ich aj za lacnejšie => a tak cena ešte stále klesala. Predaje zrkadloviek tak aj napriek priamej konkurencii viditeľne neklesli.
(veď bezrkadlovky nahradili len niektoré z nich: prvotné bezrkadlovky predsa len nemali najvýkonnejšie snímače a k telám chýbali profi objektívy)

Predaje ale nemôžu stále rásť:

  • znižovať ceny sa nedá donekonečna => aj výrobcovia musia z niečoho žiť
  • keď už niekto raz má niečo kúpené => nabudúce to už nekúpi (ani keby to bolo zadarmo)

Aby sa predávali ďalšie a ďalšie foťáky (aj keď ich už “budú mať všetci”), musia vznikať nový zákazníci (ktorých už nebude toľko ako doteraz) alebo sa budú priebežne obmieňať => aby sa obmieňali (aby si ich kúpili aj tí, ktorí ich už majú, aj keď stále fungujú), musia sa vylepšovať.
K vylepšeniu je nutný vývoj (ktorý treba zaplatiť) a samotné zlepšovanie tiež zvyčajne stojí viac.

Zlepšovanie spôsobí ďalšie zvyšovanie cien => čo spôsobuje ďalšie znižovanie predajov => a vo výsledku si foťáky bude kupovať len ten, kto ich naozaj chce/potrebuje (a zostane im verný) a bude ochotný za ne zaplatiť aj vyššie ceny. Predaje sa potom nejako stabilizujú.

Z grafov vidno, že:

  • predaje bezzrkadloviek sú už stabilizované 
    • ani neklesajú, ani nestúpajú; dokonca ich tržby postupne rastú
    • ich ceny stúpajú priamoúmerne k ich zlepšovaniu
  • tržby zrkadloviek do roku 2012 stúpali
    • no odkedy od roku 2011 začali stúpať ich ceny, tržby postupne klesajú
    • teraz ich cena už klesá spolu s predajmi, čo znamená, že:
      • menej sa kupujú pokročilé/drahšie modely => obnova klesá
      • a zároveň: znižujú sa zdroje na ich ďalšie zlepšovanie
  • cena priemernej zrkadlovky je už lacnejšia (hoci práve MILC má potenciál byť lacnejší)
    • to znamená, že ľudia sú ochotní kupovať si ich len kvôli nízkym (dumpingovým) cenám
      • čo z dlhodobého hľadiska nie je udržateľné

Záver

Bezrkadlovky DSLR (ešte) nenahradili.

  • v roku 2008 ich vyrábal len Panasonic, ktorý vtedy predal len 2% zo všetkých ILC
  • v roku 2012 (odkedy to CIPA počíta aj počty MILC) sa ich predalo už 19.6%
  • no a v roku 2016 to bolo 27.2%

No výrazne prispeli k tomu, aby si DSLR vyskúšali všetci, ktorí po nich túžili.
(vďaka zníženiu cien si ich mohli .. a vlastne aj teraz .. môže dovoliť každý)
Priemerná cena zrkadloviek v roku 2011 dokonca klesla až na úroveň ceny kompaktov z 2003.

Napriek stále dobrým predajom (v roku 2016 sa ich predalo 72.8% zo všetkých ILC)DSLR majú to najlepšie za sebou, lebo ich tržby klesajú (na rozdiel od MILC). Ich budúcnosť teda nevyzerá ružovo a ich prepad v budúcich rokoch bude určite výraznejší ako doteraz.

Hoci to vypadá, že za posledné 4 roky sa podiel zrkadloviek zmenšoval vždy “len o 2%” oproti roku predtým, v skutočnosti je toho viac. Tohtoročný prepad zrkadloviek by bol väčší, keby kvôli zemetraseniu nenastal nedostatok snímačov pre ILC. Zrkadlovkám totižto klesajú aj tržby (výrazne rýchlejšie ako samotné počty predaných kusov). Takisto znovu klesá ich priemerná cena, čo znamená menší záujem o obnovu starších modelov za novšie (lepšie/drahšie): kupujú si ich hlavne začiatočníci, ktorí sa do foťákov nevyznajú a ďalšiu zrkadlovku si už nekúpia.

Som fest zvedavý, ako bude vyzerať pomer DSLR/MILC tohto roku.

 

Súvisiaci článok: Priemerná cena foťáku a najpredávanejšie foťáky

Jeden názor na “Priemerná cena foťáku (časť 2): vplyv bezzrkadloviek

  1. Jaroslav Kortus

    Za ten propad muzou opravdu mobilni telefony. Staci ukazat graf v letech 2006/2016 a vyvoj ,,fotaku” v mobilnich telefonech. Narust kvality z VGA byl opravdu velky a navic majitel telefonu s dobrym ,,fotakem” ma snimky porad u sebe. Kvalita jim bohate staci(porad se zlepsuje).
    Neznam ve svem okoli nekoho kdo si poridil novy fotak. Vzdy reknou: ja fotim mobilem”.

    Potkavam lidi co maji vetsinou levny ultrazoom nebo nejlevnejsi zrcadlovku(1200D,D3200 se setakem).
    CSC opravdu minimalne. Zbytek mobilni telefon/tablet.

    Bohuzel.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *