Odpor proti vlakom zadarmo

Keď sa rozhodlo o tom, že študenti a dôchodcovia budú môcť jazdiť vlakom zadarmo, ozvala sa aj vlna odporu (spomína sa napríklad v článku Vlaky zadarmo vyvolali hnev cestujúcich: Akcia za ich zrušenie naberá na obrátkach! z ktorého je aj ilustračný obrázok). Prečo vlastne?

Argumentovalo sa tým, že to nie je systematické, drahé a ruší princípy slobodného trhu. Naozaj? Nemyslím si to.

Systematickosť

Cestovať vlakom zadarmo môžu teraz mladí a starí. Každý bol (alebo je) mladý a môže byť aj dôchodca.  Túto výhodu teda môžu využívať všetci. Síce nie naraz, ale všetci. Toto riešenie je teda systémové (pre všetkých).

Voľný trh

Existuje dnes voľný trh?
Vlaky cestujú po koľajniciach, ktoré niekto musí zaplatiť (a musia byť dotované).
Autobusy jazdia po cestách, za ktoré tiež neplatia (toľko koľko by mali).

Tým že cesty buduje štát (alebo ich necháva postaviť iným zo svojich peňazí), sú autobusy dotované rovnako ako železnice. Poplatky za cestovné lístky (a v prípade autobusov mýto) tieto náklady nepokryjú ani náhodou. Ak by mali pokrývať všetky náklady, zvýšili by sa ceny natoľko, že by si ich už málokto dokázal zaplatiť.

Navyše vlaky nemôžu konkurovať autobusom: nedostanú sa tam kde sa dostanú autobusy.
Nemôže ich to teda ohroziť, skôr im to pomôže: tým, že ľudia budú môcť viac cestovať na väčšie vzdialenosti, budú častejšie jazdiť aj autobusmi ktoré ich dovezú ku vlakom.

Ekonomickosť

Samotné náklady na prepravu osôb sú v porovnaní s budovaním infraštruktúry mizivé.
Stačí len zaplatiť dopravné prostriedky, palivo a ostatné sú už drobnosti.

Pre autá a busy je teda najväčším výdavkom ropa, ktorej zásoby sa postupne zmenšujú (a postupne bude rásť jej cena). Slovensko ju musí dovážať a na oplátku musí niečo zo Slovenska vyviezť. Keď nemá čo, zvyšuje sa mu zahraničný dlh. Keď si uvedomíme koľko spotrebuje len bežné auto za benzín, vyvážajú sa zo Slovenska strašné kvantá peňazí.

Ropa sa používa aj na výrobu ciest, ktoré patria medzi najdrahšie výdavky štátu. Pre štát je teda cestná doprava vysoko stratová.

Keďže železnice nie sú závislé na rope, sú pre štát výhodné: náklady môže pokryť z vlastných zdrojov a nemusí dovoz ropy vykompenzovať vývozom niečoho iného. Je preto v jeho záujme preferovať tento zdroj dopravy, nech to stojí čo to stojí (lebo v skutočnosti ho to nestojí veľa: predpokladané navýšenie bolo 3 eurá na osobu, čo by sa vrátilo ľuďom späť už pri prvej jazde).

Dôchodcovia a študenti už doteraz mali zľavy, poskytnúť im cestovanie úplne zadarmo bol len logický krok.

Nenaplnili sa ani apokalyptické predpovede, že vlaky budú preplnené a bude to veľmi drahé.
Už som cestoval vlakom niekoľkokrát (hlavne počas najväčšej premávky) a vlaky preplnené neboli. Ďalšie vagóny zrejme nebude nutné dokupovať, len sa lepšie využijú.

Hlasy proti

Komu sa toto nehodí?

  1. pravicové strany – lebo toto navrhla ľavicová stana
  2. prevádzkovatelia diaľkových autobusov – obávajú sa o svoje zisky
  3. závistlivci, ktorých sa práve táto zľava netýka
  4. (podnikatelia) natoľko bohatí, že vlakmi necestujú (a teda im sa to nevyplatí)

Pre všetkých ostatných je toto prínos. Dokonca aj pre ľudí v produktívnom veku, keďže finančne podporujú svojich rodičov alebo deti, ktorí túto výhodu využiť môžu. Hoci si to podniaktelia neuvedomujú, ale aj pre nich to je prínos (menšie výdavky štátu znižujú nutnosť zvyšovať dane).

Kto teda protestuje?

Podľa citovaného článku protestujú hlavne študenti (čo je prekvapivé, keďže práve oni túto výhodu môžu využívať). Ovšem prestáva to byť záhadou, keďže petíciu proti vlakom zadarmo spustilo združenie “Nová generácia” (ilustračný záber je použitý z citovaného článku), bývalé mládežnícke združenie SDKÚ-DS (stačí si pozrieť logo: NG na modrom pozadí).

Odpor proti vlakom zadarmo teda nie je názor občanov, ale čisto politická akcia rozpadávajúcej sa strany.

Je to premyslená manipulácia, zneužívajúca študentov, pôsobiaca na city (transparent “zaplatia to vaše deti”) a šírená ďalej cez médiá a sociálne siete.

Záver

Vlaky zadarmo sú jednoznačne prínosné (hoci to pre neznalých na prvý pohľad tak nepripadá)

Preferovať vlakovú dopravu sa oplatí: okrem toho že je ekologickejšia, bezpečnejšia, pohodlnejšia a môže byť aj rýchlejšia, je aj ekonomicky výhodnejšia.

Že proti nim protestujú pravicové strany je normálne: im teraz nejde o dobro štátu a ľudí ako celku, ale potrebujú sa dostať do vlády. A to za každú cenu: aj za cenu kritizovania dobrých činov.

Ostatní protestujúci ale buď nechápu o čo v skutočnosti ide (nepoznajú všetky súvislosti), alebo sú zmanipulovaní (zrejme propagandou pravicových strán, alebo rovnako nechápajúcich ľudí bez globálneho prehľadu).

3 názory na “Odpor proti vlakom zadarmo

  1. Puntik

    Ja na toto nemám slov… Vyser sa na písanie. Len si robíš hanbu. Sadni na vlak zadarmo a vráť sa na východ, odkiaľ si prišiel…

  2. Peter

    Vlaky zadarmo v štáte kde sú železnice podfinancované je hlavne o populizme, ktorý zaplatia ostatní. Je spústa ludí ktorí vlakom nemajú možnosť cestovať a sú potom diskriminovaní. Vlaky zadarmo si nedovolí ani také Švajčiarsko. je to hlavne o zneužívaní hlavne dôchodcov na politické účely.

    1. Ganec Autor

      O žiaden populizmus sa nejedná: to by bolo sľubovanie bez reálnych podkladov (čo v tomto prípade neplatí, lebo naozaj sa dá ísť vlakom zadarmo).
      Populizmus je skôr “dekriminalizácia marihuany” (a podobné ťažko presaditeľné veci), keďže to nemôžu zaručiť, len sľúbiť.

      Nikto ani nie je diskriminovaný (viď kapitola “Systematickosť”). Práve to je na tom nápade to najlepšie. Je to proste perfektne premyslené a keď sa nad tým zamyslíš, tak to nemá žiadnu chybu.

      Dokonca aj transparent “zaplatia to vaše deti” je v skutočnosti na smiech: keďže práve oni budú vlakom jazdiť najprv zadarmo.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *